بیمه مسئولیت فنی درمانگاه
مسئولیت مسئول فنی درمانگاه را در قبال بیماران و اشخاص ثالث بیمه کنید!
بیمه مسئول فنی درمانگاه، خسارات جانی بیماران و همراهان آنها، مراجعهکنندگان و اشخاص ثالث که ناشی از قصور مسئولین فنی باشد را پوشش میدهد. این بیمهنامه، مسئولیت مسئولان فنی مراکز درمان اعم از بیمارستان، کلینیک، درمانگاه، مراکز رادیولوژی و… را بیمه میکند.

راهنمای خرید بیمه مسئولیت فنی درمانگاه
برای خرید بیمه مسئول فنی درمانگاه لازم است با شرکتهای بیمه که این بیمهنامه را ارائه میدهند آشنا شوید و فرم درخواست بیمه را تکمیل کنید. برای این کار لازم نیست به شرکتهای بیمه مراجعه کنید، ما در راهنمای بیمه و در همین صفحه، فرم استعلام بیمهنامهها و قیمت آنها را برای شما طراحی کردیم. کافی است اطلاعات فرم را با توجه به نیاز خود پر کنید و بعد از مقایسه قیمت و شرایط بیمهنامههای مختلف، بهترین بیمه را با بهترین قیمت برای مسئولین فنی مراکز درمانی تهیه کنید.
اگر هنوز برای خرید بیمه مسئولیت مسئولین فنی مراکز درمانی شک دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستند. دغدغههای خودتان را از طریق چت آنلاین یا تماس تلفنی با ما در میان بگذارید تا تمام آنها را برطرف کنیم.
اهمیت بیمه مسئول فنی مراکز درمانی
مسئول فنی درمانگاه شبانه روزی، بیمارستان، کلینیکها، مراکز تصویربرداری و… به عنوان افرادی که با تجهیزات و مواد پزشکی و دارویی سروکار داشته و مسئولیت اجرای خدمات درمانی را بر عهده دارند، ممکن است در انجام وظایف خود با اشتباهات، سهو و کاستیهایی روبرو شوند که منجر به وارد آمدن خسارت به بیماران یا اشخاص ثالث شود.
برای مثال ممکن است مسئول فنی داروخانه در تهیه یا توزیع داروها اشتباه کند و داروی نامناسب یا منقضی شده را به بیمار بدهد که باعث بروز عوارض جانبی یا افزایش بیماری شود؛ یا اینکه مسئول فنی آزمایشگاه در انجام یا تفسیر آزمایشها خطا کند و نتیجه غلطی را به پزشک یا بیمار ارائه کند که منجر به تشخیص اشتباه یا درمان ناکارآمد شود. همچنین مسئول فنی کلینیک یا درمانگاه ممکن است در تامین تجهیزات پزشکی قصور داشته باشد و این موضوع روی کیفیت درمان و جراحیها تاثیر بگذارد و موجب تصمیم به اقامه دعوی توسط بیمار شود.
در این موارد بیماران یا اشخاص ثالث (همراهان بیمار، مراجعهکنندگان و ذویالحقوق آنان) میتوانند از مسئولین فنی مراکز درمانی خسارت مالی و قانونی بخواهند و این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند. این خسارات جانی میتواند مبالغ بسیار بالایی را شامل شود. بیمه مسئول فنی کلینیک این امکان را فراهم میکند تا مسئولین فنی خسارات را در چارچوب شرایط بیمهنامه جبران کنند.

تعهدات بیمهگذار در بیمه مسئول فنی مراکز درمان
مسئول فنی درمانگاه شبانه روزی یا سایر مراکز درمانی به عنوان بیمهگذار لازم است تعهداتی را بر عهده بگیرد. مسئول فنی کنترل و نظارت بر شرایط کارکنان و تجهیزات و لوازم پزشکی را بر عهده دارد و باید مراتبی را اتخاذ کند تا شرایط زیر در مراکز درمانی فراهم شود:
- کارکنان و پرسنل بر اساس وظایفی که بر آنها محول شده، تجربه و مهارت کافی داشته باشند.
- تمامی تجهیزات ایمنی، تجهیزات حفاظتی، تجهیزات اطفای حریق و تجهیزات فوریتی و اورژانسی در مرکز تعبیه شده و امکان و مهارت استفاده از آن وجود داشته باشد.
- نظارت بر پذیرش موارد اورژانسی و فوریتهای پزشکی و اعزام بیماران به مرکز تخصصی واجد شرایط در صورتی که امکان ارائه خدمات مناسب برای بیمار وجود نداشته باشد.
- نظارت بر تمامی امور فنی، همچنین نظارت بر کیفیت و قابلیت استفاده از تجهیزات و ملزومات پزشکی، وضعیت بهداشتی و دارویی مرکز و جلوگیری از اعمال پزشکی غیرمجاز بر عهده مسئول فنی است.


حق بیمه مسئول فنی درمانگاه
قیمت بیمه مسئول فنی مراکز درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال تعداد مسئولین فنی، سقف تعهدات پزشکی، تعداد تعهدات دیه، فعالیت شبانهروزی و پوششهای اضافی روی حق بیمه تاثیر میگذارند و باعث افزایش آن میشوند.
علاوه بر این در صورتی که این بیمهنامه را در سالهای گذشته تهیه کرده باشید، امکان استفاده از تخفیف عدم خسارت به تعداد سالهای بیمهشده برای شما وجود خواهد داشت که حق بیمه را تا حد زیادی کاهش میدهد.
سادهترین راه برای استعلام آنلاین هزینه حق بیمه، استفاده از فرمی است که در این صفحه از سایت راهنما بیمه در اختیار شما قرار دادیم. با پر کردن این فرم طبق نیازها و شرایط مرکز درمانی خود، میتوانید بیمهنامه مسئولیت مسئول فنی مربوط به شرکتهای مختلف را بررسی و قیمت آنها را مقایسه کنید.


تفاوت بیمه مسئول فنی درمانگاه و بیمه حرفهای پزشکان
توجه داشته باشید که بیمه مسئولیت مسئول فنی درمانگاه هیچ ارتباطی به بیمه حرفهای پزشکان و پیراپزشکان ندارد. بیمهنامه مسئولیت مسئول فنی فقط خساراتی را پوشش میدهد که طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، مربوط به مدیر فنی یا مسئول فنی مراکز درمانی است.
با تهیه این بیمهنامه، مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان در قبال بیماران بیمه نمیشود و مسئولیتهای مذکور تحت پوشش بیمه مسئول فنی قرار ندارد. به زبان ساده، خسارات مربوط به قصور، کوتاهی، خطا و سهلانگاری پزشکان و پیراپزشکان تحت پوشش این بیمه نیست و باید بیمه مسئولیت حرفهای پزشکان را برای پوشش این خسارات تهیه کنید.
بیمه مسئولیت مدنی مدیران فنی و بیمه مسئولیت حرفهای پزشکان و پیراپزشکان مکمل یکدیگر هستند و مراکز درمانی لازم است برای دریافت هر دو بیمه اقدام کنند.
پوششهای بیمه مسئول فنی کلینیک
تمامی خسارات جانی بیماران یا اشخاص ثالث در طول معالجه، درمان، بستری و جراحی در مراکز درمان که ناشی از قصور مسئول فنی باشد، تحت پوشش این بیمه قرار میگیرد. این بیمهنامه هزینههای پزشکی، غرامت فوت و نقص عضو را جبران میکند؛ البته در صورتی که مسئولیت آن بر گردن مسئول فنی مرکز درمانی باشد.
موارد زیر را میتوان از مسئولیتهای مسئولین فنی در مراکز درمانی دانست. در شرایطی که علت خسارات جانی یکی از موارد زیر باشد، میتوان از پوششهای این بیمهنامه بهره برد:
- فقدان تجهیزات و امکانات مرکز
- مشکل یا عدم کارایی تجهیزات و امکانات مرکز
- مشکل در تجهیزات فنی یا تاسیسات
- تغذیه نادرست در دوران جراحی، بستری یا معالجه
بیمهگذاران میتوانند با توجه به نیاز خود، پوششها و سقف تعهدات بیمه مسئول فنی را تعیین کنند. این تعهدات شامل موارد زیر است:
- پوشش هزینههای پزشکی بین صفر تا 100 میلیون تومان برای یک تا 5 نفر
- پوشش هزینه دیه برای یک تا 5 نفر
- پوشش هزینههای دادرسی اگر بیشتر از 10 درصد هزینه خسارت نباشد. (بسیاری از شرکتهای بیمه هزینه دادرسی را به عنوان پوشش مسئول فنی ارائه میدهند.)
پوششهای تکمیلی بیمه مسئولیت فنی درمانگاه
در زمان خرید بیمه مسئول فنی درمانگاه میتوانید پوششهای تکمیلی دیگری با توجه به نیازها و شرایط مرکز درمان در نظر داشته باشید. این پوششها شامل موارد زیر است:
- دیه مازاد: برای پوشش خسارات جانی وارد آمده بر یک شخص که بیشتر از دیه کامل انسان است.
- افزایش مبلغ دیه: برای پوشش افزایش نرخ مبلغ دیه که در سالهای آتی توسط مراجع رسمی اعلام میشود.
- عدم اعمال تعرفه: برای پوشش هزینههای معالجه که بیشتر از تعرفههای اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.
- حذف فرانشیز پزشکی: برای پرداخت کامل خسارات توسط بیمهگر (بیمه مسئول فنی در برخی از شرکتهای بیمه دارای فرانشیز است که پرداخت بخشی از خسارات را بر عهدهی بیمهگذار میگذارد.)
- مسئولیت مدیر مرکز درمانی: برای پوشش همزمان مسئولیتهای مدیر فنی و مسئول فنی که حق بیمه آن کمی بیشتر خواهد بود.
افزایش حق بیمه با توجه به پوششهای تکمیلی بر اساس بیمهنامه شرکت بیمهگر تعیین میشود، اما به طور میانگین معمولا حق بیمه با پوششهای تکمیلی تا 40 درصد افزایش خواهد داشت.
موارد خارج از تعهد بیمه مسئول فنی مراکز درمانی
- خساراتی که در شرایط عدم صلح اتفاق افتاده است؛ از جمله جنگ، بلوا، شورش، انقلاب، جنبشهای دستهجمعی، اعتصاب و موارد مشابه
- خسارات ناشی از انفجار اتمی و تشعشعات رادیواکتیو
- خسارات ناشی از وقوع بلایای طبیعی (سیل، زلزله، آتشفشان، گردباد و تندباد، طغیان آبها و موارد مشابه)
- خسارات عمدی و ناشی از تقلب بیمهگذار در تعهدات خود
- خسارات ناشی از تخلف و عدم اجرای قوانین و مقررات دولتی
- خسارات مربوط به بیمهنامه مسئولیت حرفهای پزشکان و پیراپزشکان (قصور پزشکان و کارکنان)
- خسارات وارد شده به کارکنان و پرسنل مرکز و بیمهگذار
- خسارات وارد شده به مرکز درمانی از جمله خسارات وارده به ساختمان، تاسیسات و…
- زیانهای مالی مرکز درمانی


دریافت خسارات بیمه مسئولیت مسئول فنی درمانگاه
بیمهگذار برای دریافت خسارات علاوه بر تعهداتی که بر گردن اوست، باید نسبت به رعایت موارد زیر توجه داشته باشد:
- عدم پرداخت وجوه به مدعی قبل از مشاوره با بیمهگر
- اطلاع بیمهگر از حوادث حداکثر تا 5 روز بعد از تاریخ حادثه
از آنجایی که فرآیند دادرسی پروندههای پزشکی طولانی است و آثار بیماریها ممکن است در طولانی مدت مشخص شود، شرکتهای بیمه مدت زمان مشخصی را برای ادعای خسارت بیمهگذار تعیین کردند. این مدت زمان با توجه به شرایط بیمهنامهی شرکتها متفاوت است. به عنوان مثال بیمه ایران اجازه میدهد تا 3 سال برای ادعای خسارات اقدام کنید.
البته بیمهگر فقط خساراتی را پوشش میدهد که در بازهی زمانی اعتبار بیمهنامه رخ داده باشد. به عنوان مثال اگر خسارتی در زمان اعتبار بیمهنامه رخ دهد، اما فرآیند دادرسی آن 2 سال طول بکشد، بیمهگر خسارات را جبران خواهد کرد. اما اگر فرآیند دادرسی بیشتر از فرجهی قید شده در بیمهنامه زمان ببرد، بیمهگر تعهدی برای جبران خسارات نخواهد داشت.

